

Assessment of the communication skills of dentists in Arkhangelsk
Abstract
The purpose of the study: to study the level of communication skills of dentists on the basis of the Arkhangelsk region State Medical Institution "Arkhangelsk Children's Dental Clinic".
Materials and methods: the cross-sectional study involved 336 patients who applied for dental care in the Arkhangelsk region "Arkhangelsk Children's Dental Polyclinic". Satisfaction was studied across 10 domains using a questionnaire. A validated questionnaire was used as a questionnaire.
Results:In the course of the study, 112 patients were surveyed in each specialty: pediatric dental therapists, pediatric dental surgeons, orthodontists. Patients were randomly selected. We interviewed patients who came both for the initial appointment and for a second examination.
A good level of satisfaction was found among all medical specialties that were involved in the survey. Patients who visited the surgical dentistry offi ce were less satisfi ed with the communication skills of their attending doctors. The highest rating was given by patients who applied for an appointment with dental therapists. Patients of orthodontists gave an average assessment of communication skills.
Conclusion: The patient's assessment of the doctor's satisfaction is an important indicator that needs to be studied to determine the ways of developing specialists and providing high–quality dental care to the population.
About the Authors
A. A. SimakovaRussian Federation
L. N. Gorbatova
Russian Federation
T. N. Yushmanova
Russian Federation
M. A. Gorbatova
Russian Federation
M. S. Sungurova
Russian Federation
References
1. Акмаева И. Б., Акмаев В. А. Особенности развития коммуникативных навыков у студентов медицинского вуза и у практикующих врачей. Деонтологическое воспитание и формирование коммуникативных навыков у обучающихся в медицинском университете: материалы учебно-методической конференции. Пермь. 2019;8‒11.
2. Амиров А. Ф., Денисова О. В. Роль психологической компетентности в деятельности медицинского работника // Ярославский психологический вестник. 2004;11:25‒28.
3. Анкваб М. Ф. Формирование профессиональной коммуникативной компетентности будущих врачей в условиях региона: автореф. дис. … канд. пед. наук. Владикавказ. 2012.
4. Горшунова Н. К., Медведев Н. В. Формирование коммуникативной компетентности современного врача // Успехи современного естествознания. 2010;3:36‒37.
5. Иващенко Е. А., Гасанова С. К., Гасанова П. М. Роль педагогики в деятельности врача-педиатра // Бюллетень медицинских интернет-конференций. 2019;9(10):443.
6. Косухина О. И., Баринов Е. Х. Природа возникновения конфликта между врачом и пациентом // Проблемы экспертизы в медицине. 2016;Т.16.1–2(61‒62):11‒12.
7. Кубряк О. В., Багдасарьян Н. Г., Герасименко М. Ю., Краснов В. Н., Кулябина Е. В., Подвойский Д. Г., Трущелёв С. А. О критичности врача: междисциплинарный подход // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019;6:295‒313.
8. Марченков А. Е. Неблагоприятные факторы, вызывающие возникновение конфликтных ситуаций в практике детского стоматолога // Проблемы экспертизы в медицине. 2005;8‒11.
9. Медведев Н. В., Горшунова Н. К. Значение формирования коммуникативных навыков в процессе воспитания врача // Язык. Образование. Культура. 2016;271‒275.
10. Петросян М. М., Рамадхани С. Влияние межкультурной коммуникации врач-пациент на качество оказания помощи больному // Вестник науки и образования. 2016;6(18):101‒102.
11. Соколова А. Ю., Сорокин Ю. И. Развитие коммуникативных навыков как залог эффективной коммуникации «врач ‒ пациент» // Медицинский дискурс: вопросы теории и практики: материалы VIII Международной научно-практической и образовательной конференции. Тверь. 2020;212‒216.
12. Jennifer Fong Ha et al. Doctor-Patient Communication: A Review/Th e Ochsner J. 2010;10:38‒43.
13. Kurtz S. M. Doctor-patient communication: principles and practices. Can J Neurol Sci. 2002;29(2):23‒29.
14. PiyuSh Ranjan et al. How can Doctors Improve their Communication Skills. J Clin and Diagn Res. 2015;9(3):1‒4.
15. Shukla A. K., Yadav V. S., Kastury N. Doctor-Patient Communication: An Important but Often Ignored Aspect in Clinical Medicine. JIACM. 2010;11:208‒211
Review
For citations:
Simakova A.A., Gorbatova L.N., Yushmanova T.N., Gorbatova M.A., Sungurova M.S. Assessment of the communication skills of dentists in Arkhangelsk. Orthodontia. 2023;(4):2-5. (In Russ.)